reklama

Neberte mi moje dobro !

Ak môžem zacitovať z hry Radošínskeho Naivného Divadla Jánošík : "Páni vždy chceli naše dobro. Ale ja by som bol radšej, keby nám ho nechali." A že takto zmýšľajúci páni nevymreli, dokazuje aj jeden komentár z týždenníku Žurnál.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Ide o komentár reagujúci na zmeny v zákonníku práce od Zuzany Kusej, sociologičky Slovenskej akadémie vied zaoberajúcej sa chudobou. Teda, chudobou sa zaoberá len pani Kusá, nie celá akadémia, pravdaže. Komentár nájdete v časopise Žurnál pod názvom Rozličný kalendár na Slovensku, na internete publikovaný nebol.
Onen článok som si musel prečítať asi tri krát, kým sa mi zo zložitých metafor podarilo vylúskať základnú myšlienku (a dúfam, že som ju pochopil správne).
Skúsim zacitovať :
O tom, ako sa k zmenám v zákonníku stavajú zamestnávatelia : Podnikatelia sú ako obyčajne výreční. Okrem analytikov za nich hovoria zamestnanci a živnostníci. Ako živé štíty dojemne prosia vládu, aby im neškodila zvýšenou ochranou. Je to jedna z najbizarnejších obyčají, hneď po stredovekom obrade vyžadujúcom od poddaného, aby bozkal pred bičovaním pánov bič.
O všeobecne záväznom dobre: Sociálne práva a možnosť spolurozhodovať o svojom životnom čase je dobrá vec. Spoliehanie sa, že ide o "pravdu, ktorá sama napokon zvíťazí", vysvetľuje početné porážky, ktoré stíhajú sociálne práva na Slovensku. Decentralizácia neznamená viac demokracie. Presun kompetencií nadol bez jasných predstáv o všeobecne záväznom dobre už dávnejšie znemožnil, aby na celom území republiky bolo 21. storočie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neviem, necítim sa ako poddaný a svojho zamestnávateľa isto nevnímam ako svojho lénneho pána. Ale napriek tomu ma zaujalo pár slovných spojení.

  • Čo si mám predstaviť pod pojmom všeobecne záväzné dobro ?

  • Čo si mám predstaviť pod sociálnymi právami ? Teraz mám pravdaže na mysli tie, ktoré za poslednú dobu utrpeli mnohé porážky.

Pani Kusá veľmi elegantne obišla názory analytikov - a pritom kto by mal vedieť, ako sa zmeny v zákonníku práce prejavia v peňaženke ľudí, ak nie ekonomický odborníci?
Zamestnanci protestujú proti zvýšenej ochrane - je to vari až také zvláštne?
Chcem si privyrobiť, lebo chcem super domáce kino. Ale príde vláda a povie mi "Nie, nie, nie, my vieme lepšie, čo chceš." A zakáže mi pracovať viac ako 48 hodín týždenne. Aj keby bola pre mňa práca oddychom. Lebo nie.
Rovnaké myslenie mi nariadilo, že počas civilnej služby si nesmiem zarábať. Lebo nie. Z čoho budem žiť, to zákonodarcov netrápilo.
Navyše, ak sa živnostníci ozvú, že im to takto vyhovuje, lebo pracujú sezónne - príde odpoveď "nie". Napríklad v takom stavebníctve mi príde normálne, že v lete pracujú ľudia dlhšie a v zime kratšie alebo vôbec.
Mimochodom, keby ma niekto dal do domáceho väzenia s argumentom "je to pre tvoju ochranu, nezrazí ťa auto", tiež by som protestoval. Aj keby to domáce väzenie bolo nariadené v najlepšej viere. Negatíva - v tomto prípade strata slobody pohybu - výrazne prevážia pozitíva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkovo mi príde zvyšovanie ochrany zamestnanca podobné snahe držať v ruke piesok. Čím pevnejšie je ruka zovretá, tým viac piesku uniká medzi prstami a tým menej ho zostane v ruke.
Obdobné je to v ekonomike. Mnoho ľudí má problém pochopiť, že ak zamestnanec vyprodukuje pre podnik istú hodnotu, jednoducho nie je mu možné zaplatiť plat nad túto hranicu. Čím viac sa bude vláda snažiť nútiť zamestnávateľov vyššie mzdy, tým menej ľudí budú vedieť zamestnávatelia zamestnať a tým viac ich unikne do šedej zóny ekonomiky. A v nej už pre zamestnancov žiadna ochrana platiť nebude.
Zvýšeniu platov pomôžu v zásade len dve okolnosti : zvýšenie produktivity práce a zvýšenie zamestnanosti. V okamihu, keď na trhu nie je prebytok voľných pracovných síl, každý zamestnávateľ je nútený svojim ľuďom platiť viac, lebo vie, že ak odídu náhradu za nich tak ľahko nenájde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechcem, aby ste nenadobudli dojem, že všetky komentáre v Žurnáli boli takéto - skôr naopak, zdá sa, že tento tam bol kvôli vyváženosti.
Postreh : je zaujímavé, že komentáre, ktoré boli proti zmenám v zákonníku argumentovali faktami - zvýšia sa náklady, ľudia prídu o zamestnanie z dôvodu, že si ich už nebudú môcť zamestnávatelia zamestnať, atď, atď.
Komentáre za zmenu argumentujú pre zmenu citovo - zo Slovenska zmizne stredovek, už nebudeme nevoľníci.
Ja verím argumentom.

Aby dve vyššie uvedené otázky nezneli ako čistá demagógia, na ktorej si budem stavať svoje snové zámky, položil som ich aj pani Kusej. Jej odpoveď :

Jeden predpokladov, na ktorom v článku staviam, sú nerovnaké spôsobyzaobchádzania so zamestnancami v rôznych kútoch Slovenska. Teším sa,že obaja máme šťastie a pracujeme v civilizovaných podnikoch.Pokiaľ ide o sociálne práva, stačí si prečítať Európsku sociálnuchartu. Stačilo by však čítať Deklaráciu ľudských práv a hovoriť oľudských právach.
Pod všeobecne záväzným dobrom rozumiem zákonom garantovaný nárok naniečo, čo prispieva k dobrému životu jednotlivca (jeho autonómii,sebaúcte, autenticite, bezpečiu - tu vychádzam z Deklarácie ľudskýchpráv)

Tomáš Árva

Tomáš Árva

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek s vlastným názorom na svet a svojimi záľubami. Zoznam autorových rubrík:  ČajNázory a komentáreHudba, film a inéFotoSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu